Å være en god idrettsforelder

idrettsforelder0

Valg av idrett

Hvilken idrett barna skal delta i bør være barnets beslutning. Det er sjelden en god idé å insistere på at de skal drive med en bestemt idrett.

Det er en myte at de må trene ensidig i en bestemt idrett fra tidlig alder for å bli god i denne. Som forelder bør du la barn få mulighet til å delta i flere ulike aktiviteter, og bidra til at de får møte varierte utfordringer.

I beslutningsprosessen bør du informere, gi råd og oppmuntre, uten å presse. Du kan være en god rollemodell for dine barns deltakelse i idrett ved at du selv er fysisk aktiv. Ved å vis at du trives med å være aktiv, bidrar du til økt idrettsglede for barnet.

Glede og utvikling i fokus

Idrett skal være gøy og gi muligheter for nye vennskap. Dette er spesielt viktig å være oppmerksom på når det gjelder de yngre barna.

Husk å legge vekt på glede og utvikling når barna kommer hjem fra trening eller konkurranse: «Hadde du det gøy?», «Fikk du noen nye venner?», «Hva lærte du i dag?». Ved å stille denne typen spørsmål viser du at det å møte nye venner og oppleve idrettsglede er viktigere enn resultatet i konkurranser.

For å bevare motivasjonen er det viktig at mestring og utvikling får større oppmerksomhet enn resultater. Gi ros for innsats, utholdenhet og hardt arbeid.

Foreldre på sidelinja

Det er flott med foreldre som engasjerer seg i barnas idrett. Som tilskuer er det viktig å huske på å vise respekt og være høflig, selv om du blir revet med. Husk at idrett for barn er en læringsarena.

Du kan også bidra med å skape en positiv opplevelse for de andre barna som deltar ved å være oppmuntrede og anerkjennende overfor både lagkamerater og motstandere. Husk at din rolle er å være støttende tilskuer, og la treneren få gjøre jobben sin.

Ikke gi barnet ditt instruksjoner under trening eller konkurranse. Og vis god sportsånd – inkludert å respektere dommeravgjørelser.

Å være en god idrettsforelder