Hjelp, vi er ungdomsforeldre

ungdomsforeldre

Å gi slipp

Når barna blir større får de gjerne et økt behov for selvstendighet og løsrivelse. Dette er både bra og naturlig. Men for foreldrene kan det oppleves som litt skummelt og utrygt når ungdommen tar mer ansvar for seg selv og sitt liv. Har de fått med seg nok kunnskap og ballast til å navigere i livet? Da er det viktig å tenke på at tenårene er tidspunktet for prøving og feiling, og at erfaringer man henter fra seg derfra er nyttig for senere i livet.

Balansegangen for foreldrene blir å tørre å gi slipp samtidig som vi må forsøke å møte ungdommenes utprøvinger med varme og forståelse, også når de strever.

Følelsen av avvisning

For små barn er foreldrene alt. Tenåringene søker i større grad mot venner og jevnaldrende for tilhørighet, bekreftelse og råd. Det kan være sårt for foreldrene å ikke lenger være den primære kilden for informasjon og fortrolighet når ungdommen søker seg utover. Kanskje er det sånn at barnet som tidligere elsket å være hjemme og se på film med familien på lørdagskvelden nå plutselig bare vil være med venner. Det er vondt, og det er lett å oppføre seg avvisende tilbake. Da kan det hjelpe å huske på at dette er en naturlig utvikling og en helt vanlig ungdomsoppførsel

Ikke meld deg ut!

Selv om det av og til ikke virker sånn, trenger ungdom foreldre som er der for dem. At du er tilgjengelig for samtaler, kos og trøst når ungdommen din trenger deg, er akkurat like viktig som før. Still gjerne åpne spørsmål om det tenåringen er opptatt av. Undrende og vennlige spørsmål viser at du er interessert. Slike spørsmål gir i seg selv ungdommen mulighet til å reflektere mer rundt det dere snakker om. Gjennom slike samtaler bidrar du også til at tenåringen din kan bli mer bevisst på sine egne holdninger, verdier og handlinger.

10 TIPS TIL UNGDOMSFORELDRE

Ikke reis fra ungdom som er alene hjemme uten å gjøre avtale med naboen, slik at noen kan gripe inn om noe går galt. I verste fall ringe politiet

Ikke la deg påvirke av at alle andre får lov.

Gjør en avtale med ungdommen om når festen slutter.

Hvis du har gitt tillatelse om å ha fest hjemme, gi klar beskjed om når du kommer hjem og hold deg til avtalen.

Husk på at du er forbilde for ungdommen, er du selv borte hele natten?

Vær villig til å kjøre og hente ungdommen når de er på fest.

Tør å sette klare grenser.

Tenk over ditt eget alkoholforbruk – husk du er et forbilde.

Lås ned all alkohol i huset når du er borte.

Lås ned alle våpen og farlige gjenstander.