Skjermbruk ødelegger søvnen

skjermbruk

Mobilbruk på senga

Barn som bruker mobile enheter før de skal legge seg har to til tre ganger større risiko for å bli trøtte eller utmattet på skolen. Det tar lengre tid å sovne og søvnkvaliteten blir dårligere. I sin tur fører det til at barna blir trøtte på dagtid. En mulig forklaring er at skjermbruk fortrenger tida til søvn. Barna blir rett og slett liggende våkne for å følge med på det som skjer på skjermen. Spesielt forskyver bruk av sosiale medier innsovningen, fordi barna kan bli oppspilt av det som skjer der, de er redd for å gå glipp av noe og de styrer ikke selv når de blir kontaktet.

Hvorfor er søvnen så viktig?

Skjermene stråler ut et blått lys som gjør det vanskeligere å sovne om kvelden. Dette lyset forstyrrer kroppens produksjon av natthormonet melatonin som er viktig for innsovningen. Immunforsvaret styrkes når vi sover. Vekst- og metthetshormoner stimuleres, og hjernen bearbeider inntrykk den har blitt presentert for i løpet av dagen. Innlæringen fortsetter faktisk mens vi sover! Både fysiske ferdigheter og kreativ løsningstenkning forbedres ved lang, sammenhengende søvn. Evnen til oppmerksomhet og konsentrasjon er viktig for arbeidsprestasjonen på skolen. Denne evnen er veldig sårbar for lite søvn. For barn som er i faresonen for lære- og konsentrasjonsproblemer kan søvnmangel forverre situasjonen. Atferdsutfordringer kan reduseres ved tilstrekkelig søvn. Noen barn får fysiske plager, som hodepine, ved for lite søvn.

Hva kan foreldre gjøre?

Et godt råd er å holde den siste timen før leggetid fri for skjermbruk. Det kan være en god idé å ikke ha mobilen siden av senga når barna skal sove. Spesielt for de yngste barna bør soverommet være mobil og pc-fritt ved leggetid. For de barna som trenger hjelp til å regulere skjermbruken, er det lurt å gå i dialog for å finne grenser som virker rimelige for begge parter. Bli på forhånd enige om tidsbegrensningen, slik at barna er forberedt når du kommer og ber dem skru av. Gi dem også gjerne en advarsel i forkant, slik at de får tid til å avslutte det de akkurat holder på med.

Skjermbruk ødelegger søvnen