Slik bidrar du med leksehjelp

leksehjelp3

Førsteklassingen

For de ferske skolestarterne er det nødvendig å være tett på leksearbeidet. Benytt anledningen til å vise interesse for hva barnet har lært på skolen, og være engasjert i skolearbeidet.

Hjelp barnet med motivasjonen og tilrettelegg for gode rutiner og arbeidsvaner. Vær positiv til skolen og leksene, og signaliser at du mener det er en viktig del av læringen.

2.–4. trinn

Etter første trinn er det mange barn som blir mer selvstendige i leksearbeidet. Det er lurt å ha en dialog med lærer om hvor mye dere bør veilede i barnas arbeid.

Som foreldre skal vi prøve å finne balansen mellom å stille høye forventninger uten å kreve for mye av barna. Vær nær når barna jobber med leksene, og titt innom i blant for å sikre at barnet har forstått oppgaven.

5.–7. trinn

På mellomtrinnet begynner det faglige innholdet å bli mer komplekst. Mange foreldre synes det er vanskelig å hjelpe til fordi de ikke er trygge på de kan stoffet godt nok.

Da er det viktig å vite at den faglige læringen er det skolen som tar ansvar for. Din rolle som forelder er å stimulere og motivere. Engasjer deg og still spørsmål, og vær åpen om det du ikke kan. Bruk gjerne kilder for å finne ut av ting sammen med barna.

Ungdomsskolen 8.–10. trinn

Mange elever på ungdomstrinnet begynner å bli bevisste på hvordan de arbeider best. Noen trives med musikk på øret, noen trenger ro på rommet, mens andre vil sitte ved kjøkkenbordet med familien rundt seg.

Det er ingen grunn til å være flau over at du ikke kan alt barnet gjennomgår på ungdomsskolen. Det er lenge siden du selv gikk på skolen. Men ikke meld deg ut likevel! Vær interessert og ros barnet for den kunnskapen det har.

Lekser gir innsyn

Foreldrenes engasjement i barnas skolearbeid er av stor betydning for barnas motivasjon og resultater. På ungdomstrinnet kan det være vanskelig for foreldre å følge med på hva som skjer på skolen, og mange ungdommer er lite interessert i å fortelle om skoledagen. Oppfølging av lekser gir god mulighet for innsyn i hva som skal læres akkurat nå. Har du kjennskap til hvilke temaer som er aktuelle, er det også lettere å snakke med barnet om hva de jobber med på skolen for tiden. Slik kan du også benytte sjansen til å undersøke litt mer om temaet for å kunne hjelpe til med leksene.

Ha respekt for ulike lærestiler

Mange ungdomstrinnselever begynner å bli bevisste på når og hvordan de lærer best. Dette gjelder også i leksesituasjonen. Noen trives med musikk på øret når de arbeider, noen noterer på pc-en mens de leser, noen trenger ro på rommet, mens andre vil sitte ved kjøkkenbordet med familien rundt seg. Vær tilgjengelig og følg med når barnet jobber, slik at du kan gripe inn og forsøke å spore tilbake hvis du ser at barnet mister fokus. La de ellers få ta fatt på arbeidet på sin egen måte.

Når leksene er vanskelige

Foreldre på ungdomstrinnet kan av og til bli stresset og bekymret hvis barnet ikke får til leksene sine. Da er det fort gjort å bli negativ og nedlatende ved å mase om at dette burde barnet kunne allerede! I stedet bør du bevare roen, ta noen steg tilbake og gå gjennom temaet fra grunnen av. Pass på at barnet får etablert en grundig forståelse før dere går videre. Be gjerne om hjelp fra læreren hvis du oppdager at barnet har «hull» i sin grunnleggende opplæring.

Slik bidrar du med leksehjelp