Små grep – stor forskjell

gronsaker

Hvordan få barna til å spise mer grønnsaker?

Mange foreldre fortviler over at barna spiser lite grønnsaker. Disse vitaminbombene bør være en selvsagt del av hvert måltid, selv om barna rynker på nesen. I matpakka sendes det alltid med noen grønnsaker. Sukkererter, agurkstaver, småtomater, blomkålbuketter og gulrotstaver er lette å spise, og faller i smak hos mange barn. Slikt er også fint å ha klart på et fat som kan settes frem når middagen forberedes. Da er mange barn sultne, og de kan få en sunn «forrett» mens de venter. En skål med kaldt vann med kålrot- og gulrotstaver i, er lurt å ha stående i kjøleskapet. Det er lett å forsyne seg fra, og det smaker friskt og godt mellom måltidene. Er barna glade i smoothie, finnes det mange muligheter til å tilsette smaksnøytrale grønnsaker i tillegg til de saftige og søte fruktene og bærene du vanligvis bruker. Hva med gulrot i kombinasjon med ananas og appelsin, for eksempel – eller avokado med banan og jordbær?

Gode fullkornsmåltider

Grove kornprodukter er en god kilde til mange næringsstoffer – jo grovere, jo bedre. Brødet bør helst være merket med trekvart eller helt full sirkel på brødskalaen du finner på brødposen. Mange barn er glade i brødskiver, men noen ønsker seg mer variasjon i de typiske kornmåltidene, som frokost og kveldsmat. Gode alternativer er grøt laget av havregryn, sammalt hvete eller hirse, grove knekkebrød eller kornblandinger uten for mye sukker. Andre tips for å øke andelen fullkorn, er å bytte ut pastaen og risen med fullkornsalternativer, og bruke halvparten grovmel i pizzabunnen og pannekakene. Vafler laget på fin, sammalt hvete og litt havregryn, med lite sukker i, blir kjempegode hverdagsvafler. Disse er også fine i å ha med i matpakka.

Små grep – stor forskjell