Svømmeferdigheter redder liv!

swomming

Lær å svømme!

Mange barn har som målsetning å lære å svømme i løpet av sommeren. Å leke og bli trygg i vannet, tåle sprut og dykking, er første skritt for å lære å svømme. Barna skal kunne orientere seg under vann uten bruk av briller eller dykkemaske. Dernest er det øving på å flyte og gli framover på mage og rygg. Gradvis kan arm- og benbevegelser innføres for å få mer effektiv fremdrift. Crawl og rygg bør være de første svømmeteknikkene barna lærer. Vent med brystsvømming som er mer teknisk komplisert. Øv på å puste avslappet og rytmisk tilpasset svømmearten.

Svømmedyktighet

I 2013 viste en landsomfattende undersøkelse i skolen at halvparten av 10-åringene ikke var i stand til å svømme 200 m sammenhengende. Det finnes ulike definisjoner av hva det vil si å være svømmedyktig. Læreplanen definerer svømmedyktighet som å kunne falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter ved å flyte på magen og på rygg, så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land. Dette er et kompetansemål i kroppsøving etter 4. trinn.

Drukning

Hvert år skjer det drukningsulykker som involverer barn. Som foreldre er det aller viktigste å være til stede, holde oppsyn og være oppmerksom. En som holder på å drukne lager ikke så mye lyd, og det kan være vanskelig å se at et barn har trøbbel før det brått begynner å synke. Drukningsulykker skjer ofte nær land i forbindelse med lek. Følg med på barn som bader, også om barna er svømmedyktige.