Tid for lusesjekk!

Lusesjekk

Hvordan merker man at man har lus?

Det mest kjente tegnet på hodelus er kløe i hodebunnen. Kløen oppstår når spyttet til lusa kommer inn i huden gjennom bittene. Det er imidlertid ikke alle med lus som opplever kløe. Det kan også ta noe tid før kløen oppstår. Et annet symptom på lus er sår og infeksjoner i hodebunnen som følge av opprevne lusebitt.

Lus og egg kan sees med det blotte øyet. Det er lurt å gre barnet jevnlig med lusekam for å gjøre det lettere å oppdage lusa. Lusa liker seg godt i nakken og bak ørene, men kan være andre steder på hodet også. De fleste har få lus (1-10), og det er derfor viktig å sjekke godt på hele hodet.

Hvordan smitter hodelus?

Lus smitter ved direkte kontakt, vanligvis ved at lusa kryper fra et hode til et annet. Det kan være ved lek, eller at du gir noen en klem. Spredning gjennom klær eller møbler er lite sannsynlig. Lus som fjernes fra håret, lever inntil 48 timer. Etter ca. 24 timer uten menneskeblod er den imidlertid for kraftløs til å etablere seg på et nytt hode, og den er dødsdømt. Hodelus overfører ikke sykdommer, men kan gi plagsom irritasjon og kløe.

Hvordan behandle hodelus?

Det finnes flere behandlingsmidler mot lus på apoteket. Kur skal startes så fort lusa blir oppdaget, men bare på den eller de som er smittet. Lusekuren skal gjentas to ganger med noen dagers mellomrom. Barnet kan gå på skolen etter første kur. Kammer, børster og hodeplagg bør fryses ved -20 grader i minst 4 timer eller vaskes ved 60 grader. Det er ikke nødvendig med ekstra rengjøring av sengetøy og møbler.

Filmer