«Yes, I can!» – engelsk i hverdagen

engelsk i hverdagen

Utnytt hverdagssituasjonene

Mange foreldre ønsker at barna skal bli gode i engelsk, og det er motiverende for barna å oppleve at de kan uttrykke seg og blir forstått på et annet språk. Foreldre som vil øve på engelsken med barna, kan passe på å ikke legge lista for høyt og utnytte hverdagssituasjonene. Gi korte beskjeder på engelsk til de yngste: «Wash your hands, please!», «Well done!». Eller hva med å ha middagssamtalen på engelsk med de litt større skolebarna?

Les, lytt og lær

Mange av tv-programmene og filmene barna ser på, har engelsk som originalspråk. Oppfordre dem til å se programmet med engelsk tale, gjerne med norsk tekst, i stedet for i dubbet versjon.
Hører dere på engelskspråklig musikk, kan du snakke med barnet om teksten. Hva er det de synger om? Hva er teksten her? Å lese på engelsk gir god støtte i den skriftlige engelskopplæringen. Mye barne- og ungdomslitteratur finnes både på engelsk og norsk. Det kan være en god start å lese en bok på engelsk som barnet først har lest på norsk. Da kjenner barnet figurene og handlingen, og kan lettere følge fortellingen.

Ressurser på nett

Det finnes mange gode engelskressurser på nett. Mange er ment til bruk direkte i språkopplæringen, mens andre nettressurser er indirekte kilder til språkforståelse. Dataspill hvor kommunikasjonen foregår på engelsk, er en veldig motiverende måte å lære språket på. Da blir det helt nødvendig å både forstå og kunne uttrykke seg på engelsk for å komme videre i spillet.
For de litt yngre finnes det mange rim, regler, sangleker og eventyr på engelsk som barna kan leke seg med. Å søke etter og lese informasjon på nettet på engelsk om temaer barna interesserer seg for, er god språktrening. I tillegg kan dere bruke språkressurser som ordbok rettet mot barn med uttalehjelp og bilder, glosetrenere og rettskrivningsøvelser.

«Yes, I can!» -engelsk i hverdagen