Interessante oppgaver med flotte løsninger i kunst og håndverk

9AB_ALEXANDER

8. trinn har tegnet i topunktsperspektiv

Etter jul har elevene hatt en kjapp innføring i topunktsperspektiv. Etter litt øving og prøving skal elevene selv tegne et fantasigateghjørne ved å bruke topunktperspektiv. Kriteriene er å ha flere bygninger i ulike høyder, ha med vinduer, dører og lignende, samt at arbeidet skal fargelegges. Når oppgaven er ferdig skal arbeidene henges i klasserommet resten av skoleåret før elevene kan ta de med hjem.

9. trinn har tegnet portretter

Gjennom hele dette skoleåret jobber 9. trinn med et stort overordnet tema: menneskekroppen. Dette temaet følger oss I alle oppgaver vi jobber med. Gjennom hele høsten har elevene jobbet hardt med ulike oppgaver og øvelser innen tegning. Hele tegneprosjektet ble avsluttet med et fordypningsprosjekt der elevene selv har valgt en kjendis/forbilde som de tegner. Vi har i arbeidet brukt bløte blyanter 6B og 9B på godt tegnepapir med litt tykkelse. Elevene, og ikke minst lærer, er svært fornøyd med resultatet.

10. trinn stikker
På 10. trinn strikker noen pannebånd og noen strikker tøfler for toving. Her er gutta så ivrige at de sitter igjen etter skoletid og stikker! Vi gleder oss til å se sluttresultatene.

Design og redesign 10. trinn syr og trykker handlenett

I valgfaget design og redesign har 10. trinn siden før jul jobbet med trykk og sying av handlenett. Handlenettene er sydd av Kristin sine gamle gardiner som nå ikke lengre er i bruk. Elevene trykker først før de syr. Temaet for trykket de skal ha på handlenettet er KONTRASTER. Elevene tolker selv tema enten det er kontraster i form, farge eller uttrykk. Prosjektet skal ferdigstilles etter vinterferien.