Strategisk plan

Oppsummering strategisk plan for Groruddalen skole

Groruddalen skole skal være en positiv kraft i nærmiljøet. Vi skal legge til rette for en skolehverdag der elevene opplever tilhørighet og trives. Dette er en forutsetning for læring.

I vår strategiske plan vil vi videreføre satsingen på lese- og begrepslæring. Samtidig skal vi arbeide for å sikre et skole- og læringsmiljø som er positivt, trygt og mestringsorientert. Vi forsterker satsingen på lese- og begrepslæring med kompetanseheving i samarbeid med Storbyuniversitetet Oslo Met. Alle lærere skal legge til rette for språkutviklende undervisning i alle fag i et andrespråksperspektiv.

En språkutviklende undervisning innebærer arbeid med muntlige ferdigheter, ordforråd, lesing og skriving i alle fag. Derfor er det viktig at lærerne arbeider både med å utvikle fagkunnskapene og språkkompetansen hos elevene.

I undervisningen har vi «lesekvart» i alle fag. Dette skal bevisstgjøre elevene i bruken av ulike lese- og læringsstrategier. Målet er at bedre leseferdigheter skal styrke motivasjonen for å lære i alle fag og at elevene skal oppleve mestring og engasjement ved å lære nye ting.

I den kommende perioden skal vi skape enda bedre kvalitet i undervisningen gjennom fellesskapende undervisning der elevene får muligheten til å utvikle seg faglig og sosialt. Elevmedvirkning er viktig for oss, derfor skal undervisningen legge til rette for at elevene er aktive i sin egen læring og bli kjent med seg selv og sine styrker.

På Groruddalen skal vi hele tida ha et aktivt lag rundt eleven, slik at alle skal få muligheten til å utvikle seg både faglig og sosialt. Med slagordet «Groruddalen bryr seg», skal alle voksne se alle elevene i et skolemiljø der alle har en plass, en rolle og er trygge.

Se Strategisk plan 2024 her