Hovedseksjon

Lese- og skrivevansker

lesevansker b1

Hva er lese- og skrivevansker?

Å koble riktig lyd til riktig bokstav er vanskelig for barn som har lese- og skrivevansker. Da blir både lesing og skriving en utfordring. De bruker mye energi på å klare å lese tekst, og strever med å huske hvordan ord skal skrives. Hvis et barn har lese- og skrivevansker, betyr det ikke at det strever med læring generelt. Disse barna kan være både kreative, lærenemme og faglig sterke, men dette med lesing og skriving sliter de med.

Bilde Lese og skrive vansker

Hva er kjennetegnene?

Lese- og skrivevansker kan vise seg når barnet skal lære bokstavene. Noen barn synes det er vanskelig å skille dem fra hverandre, huske hvordan de ser ut, klare å forme dem eller huske lyden som hører til bokstaven. Det kan også være vanskelig å forstå at bokstavene symboliserer lyder som må trekkes sammen for at de skal bli til ord. En som har vansker med å lese vil ofte lese mye feil, gjette seg fram i teksten, lese sakte, lese med liten innlevelse og lite variasjon i stemmen, streve med leseforståelsen og ha sen eller ingen utvikling i leseferdigheten, selv med trening. Tegnene blir gjerne mest synlige når barnet leser ukjente tekster. Disse barna opplever stort sett lesingen som lite lystbetont fordi de bruker så mye energi på den tekniske delen av lesingen, til å ha særlig utbytte av selve leseopplevelsen. Lesegleden blir minimal og frustrasjonen ofte stor. Barn som også strever med skrivingen skriver ofte sakte, utydelig, med mye feil og synes det er vanskelig å komme i gang med teksten og komme på hva man kan skrive. Disse barna synes det er vanskelig å formidle det de kan gjennom skrivingen. Tekstene de skriver blir gjerne vanskelig å forstå for de som leser dem, fordi barnet strever med å presentere teksten strukturert og med sammenheng.