Nulltoleranse for diskriminering

diskriminering2

Hva er diskriminering?

Diskriminering er urimelig forskjellsbehandling på grunnlag av en persons religion, etniske bakgrunn, kjønn, seksuelle legning eller funksjonsevne. Diskriminering som finner sted på grunn av kjønn, seksuell orientering, alder, etnisitet eller religion, er regulert av lover som gjelder på ulike samfunnsområder. Direkte diskriminering er når personer som ellers er like, behandles ulikt. Indirekte diskriminering er når personer med ulike behov likevel behandles likt.

Hatytringer

Hatytringer er et stort problem, både blant unge og voksne. Hatytringer er nedverdigende, truende, trakasserende eller stigmatiserende ytringer som rammer individer eller grupper. Det kan være vanskelig å skille en hatefull ytring fra mobbing, hets og andre typer negativ atferd. Dette er fenomener som både grenser til og til dels overlapper hverandre. Hatefulle ytringer skiller seg imidlertid fra andre negative ytringer ved at de direkte eller indirekte formidler et budskap overfor en større gruppe.

Nulltoleranse i skolen

Skolene har nulltoleranse mot krenkelser. Dette er også lovfestet. Eksemplene som nevnes i loven er mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men skolene skal ha nulltoleranse også for mindre alvorlige krenkelser. Verken direkte handlinger som for eksempel hatytringer, eller mer indirekte krenkelser, som utestenging, isolering og baksnakking skal tolereres.
Hva som er en krenkelse skal tolkes vidt, men ikke slik at alle kritiske utsagn eller uenigheter er krenkelser. Prinsippet om nulltoleranse ble tatt inn i opplæringsloven for å understreke hvor viktig det er at skolene har tydelige holdninger på dette området. Skolens oppgave er også å lære elever å tenke kritisk og å respektere andres meninger og overbevisninger.

Nulltoleranse for diskriminering