Puberteten

puberteten

Puberteten

Puberteten starter normalt etter 10-11 års alderen hos jenter, og etter 12-13 års alderen hos gutter. Veksten mot fysisk modenhet flater ut etter 17-18 års alderen hos begge kjønn. Under disse utviklingsårene skjer det fysiske, mentale og følelsesmessige endringer som kan gjøre ungdomstiden til en spennende og noen ganger vanskelig tid. Store humørsvingninger og følelsesmessige forandringer er et tydelig tegn på at puberteten er i gang.

Jenter og gutter

Hos jentene starter puberteten vanligvis med brystutvikling. Deretter følger hårvekst rundt kjønnsorgan og under armene. Hoftene blir bredere og kroppslengden øker mye på kort tid. Den første menstruasjonen kommer vanligvis fra 18 måneder til to år etter at brystene har begynt å vokse.

Gjennomsnittsalder for første menstruasjon er ca. 13 år for norske jenter. Kjønnsmodningen hos guttene starter et par år senere enn hos jentene, og merkes ved at testiklene blir større. Deretter følger rask vekstspurt og begynnende hårvekst. Etter hvert får guttene begynnende skjeggvekst, større adamseple og kommer i stemmeskiftet.

Hvordan snakke om pubertet

Barna synes å snakke om puberteten er spennende, gøy og litt skummelt. Men aller mest er det fryktelig flaut. Også mange voksne kvier seg for å snakke med barna om dette.

Et tips er å begynne tidlig med å åpne for samtaler om endringer i kroppen. Puberteten kan komme tidligere enn foreldrene tror. Det er også lurt å ta disse samtalene på tomannshånd. Ta gjerne utgangspunkt i noe dere har lest eller sett på tv, eller egne erfaringer fra pubertetsalder. Pass på at du ikke blir for invaderende i din interesse. Det kan være en god idé å følge med på når temaene seksualitet og pubertet blir behandlet på skolen. Dette kan være en fin inngang til å snakke om det hjemme også.