Videregående opplæring

vidergående opplæring

Hva er videregående opplæring?

Etter 10 år på grunnskolen, tar de fleste ungdommer fatt på videregående opplæring. Videregående opplæring fører fram til studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Elevene kan velge mellom 5 studieforberedende og 8 yrkesfaglige utdanningsprogram. Videregående opplæring gis vanligvis som 3 år i skole eller som 2 år i skole og 2 år i bedrift. Ordinær søknadsfrist til videregående opplæring er 1. mars.

Studieforberedende eller yrkesfaglig opplæring?

Et av de viktige spørsmålene å ta stilling til før søknad til videregående, er om ungdommen ønsker å studere videre på høgskole eller universitet etter opplæringen. I mange tilfeller vil da studieforberedende opplæring være det naturlige valget. Studieforberedende opplæring legger mest vekt på teoretisk kunnskap og gir studiekompetanse. Med yrkesfaglig opplæring, har ungdommen muligheten til å gå ut i yrkeslivet etter 3-5 år, eller ta videre utdanning, f.eks. ved en fagskole. Det går også an å ta påbygging til generell studiekompetanse for å kvalifisere til høyere studier.

Foreldrenes rolle

Det er viktig at ungdommen får rom til å ta en avgjørelse som er riktig for ham eller henne. I denne prosessen kan foreldre være verdifulle støttespillere. Forsøk å stille spørsmål som kan hjelpe ungdommen med å reflektere, snarere enn å komme med svarene og gi råd. Sett deg grundig inn i hvordan utdanningssystemet fungerer. Mye har forandret seg siden du gikk på skolen. Del likevel gjerne av dine erfaringer fra når du har stått i lignende valgsituasjoner. Vær varsom med å sammenligne ungdommen med søsken eller venner. Og ha en positiv holdning til valget de står overfor!..